Opret Baby's egen
hjemmeside
3 mdr. gratis - klik her
 
 
 
Hvorfor Babyforum?
  -->Gør BabyXplore til din startside   -->Føj BabyXplore til dine foretrukne
 
 
 

Psykologisk udvikling
Separationsangst
Følsom eller robust
Selvstændighedsfasen
Et godt selvværd

Motorisk udvikling
Dit 1 årige barn
Dit 2 årige barn
Dit 3 årige barn

Sproglig udvikling
Det første ord
Øvelse gør mester
Børn der stammer

Hjem kære hjem
Børnesikring af hjemmet

Børn og kost
Sund kost for børn 1-3 år
Barnets måltider

Børnehavestart
Børnehavestart
Barnets forventninger
Forældres forventninger
Indkøring i børnehave

Sundhed og undersøgelser
Undersøgelser og vacciner
Mælketænder
Slut med sut
Børn i solen

 

Sund kost for børn 1-3 år

Nu spiser dit barn stort set det samme som resten af familien og skal naturligvis have en kost, der er så sund som muligt. Kosten bør være varieret, så I får dækket jeres behov for både protein, kulhydrater, vitaminer og mineraler.

Hvis du orker det, er det en god investering at lave ugentlige madplaner. På den måde slipper du for at bruge tid på daglig menuplanlægning, og du behøver ikke at have trætte børn med i supermarkedet hver eneste eftermiddag. Som en ekstra gevinst kan du gå efter ugens tilbud og købe mere økonomisk ind.

Vitaminer og mineraler
En sund og varieret kost skulle fint kunne dække dit barns behov for vitaminer og mineraler. Men nogle børn bryder sig ikke om grøntsager, andre vil helst ikke have frugt, og alle børn har dage, hvor de næsten ingenting spiser.

Vil du være på den sikre side, kan du give barnet en tyggetablet med vitaminer og mineraler beregnet til 1-10-årige børn. De er sammensat, så de dækker barnets daglige behov.

Kostfibre
Kostfibre er delvist ufordøjelige stoffer i maden, som bl.a. har en god virkning på fordøjelsen. Hos nogle småbørn så god, at de får tynd mave, hvis de får en alt for fiberrig kost. Hvis det er tilfældet, må du holde lidt igen med de meget fiberrige fødevarer.

Voksne har brug for mindst 25-35g kostfibre om dagen. Småbørn skal have mindre, så de også har plads til de vigtige næringsstoffer.

Kostfibre får vi især fra brød, klid, kerner, gryn, müsli og lignende. Der er kostfibre i grøntsager - især i bønner - men også i f.eks. broccoli, kål, blomkål, porrer, majs, ærter, kartofler og gulerødder. Endelig er frugt en god fiberkilde, bl.a. bær, æbler, pærer, bananer og ferskner - og især tørrede abrikoser og svesker! Det er selvfølgelig derfor, man anbefaler at give sveskemos til småbørn med hård mave.

Sukker
Spis masser af sunde kulhydrater i form af æbler, pærer, appelsiner og andre grønsager, men spar på det raffinerede sukker! Server vand eller mælk til måltiderne og nøjes med at give barnet saftevand en gang imellem.

Is og slik slipper I sikkert ikke helt udenom, men der er ingen grund til at vænne småbørn til at få slik hver dag. Måske var det en idé at indføre en ugentlig slikdag, hvor I kan hygge jer med chokolade og andet godt? Vælg vingummi uden kunstige farvestoffer og suppler evt. med rosiner og popcorn.

Fedt
For at undgå overvægt siden hen, er det fristende at vænne barnet til en sund og mager kost fra starten. Men de alleryngste udvikler sig lynhurtigt og har brug for ekstra fedt til vokseprocessen.

Små børn kan selvfølgelig ikke rumme så meget mad som voksne. Så for at få tilstrækkeligt fedt, skal din etårige stadig have lidt ekstra fedtstof i maden, svarende til ca. 1 spiseskefuld om dagen.

Det er bedst at camouflere det lidt, f.eks. ved at røre en lille klat smør i havregrøden, hælde en sjat fløde i kødsovsen eller servere sødmælk i stedet for skummetmælk. Når barnet som 2-3-årig ikke længere har brug for ekstra fedtstof, kan du skære det bort, uden at barnet lægger mærke til det. Det er ikke sikkert, det vil gå lige så let, hvis barnet er blevet vænnet til tandsmør på brødet.

 
   
INDKØBSGUIDE


Andre nyttige links
---------------------------------------

TILFØJ DIT LINK
BLIV ANNONCØR

Om BabyXplore
 
Copyright © mediaXplore 2017 - babyXplore.dk - Bliv annoncør
media X plore - A. P. Møllers Allé 39 A - 2791 Dragør - Telefon 33 93 16 80