Stammen
Hv hv hv hv hv hvad s s s s iger du?
Ca. 5% af alle børn mellem 2 og 5 år stammer i kortere eller
længere perioder. De allerfleste holder op igen af sig selv, men
nogle få bliver ved.
Man kender ikke årsagen til, at nogle mennesker stammer. Man ved
blot, at det ofte begynder meget tidligt, måske allerede i 2-4 års
alderen. Det kan evt. være arveligt, og der er flere drenge end
piger med denne talefejl.
Hvad kan du selv gøre?
Tidligere mente man, at det var bedst at ignorere stammen hos
småbørn, da det i de fleste tilfælde alligevel går over af sig
selv. I dag ved man, at jo tidligere man sætter ind med støtte til
barnet jo bedre.
Det er vigtigt, at barnet ikke mister lysten til at kommunikere
med sine omgivelser, fordi det ikke tør åbne munden og tale. Griber
I hurtigt ind, kan I måske begrænse udviklingen af barnets stammen
og hjælpe barnet til at acceptere sin talefejl ved at vise, at I
accepterer den. Uanset om dit barn bliver ved med at stamme, eller
kun gør det i en kort overgang, er der hjælp at hente ved at følge
nogle få gode råd:
- Hold øjenkontakt med barnet, når I taler sammen.
- Giv tid!
- Undgå at rette, afbryde eller fuldføre barnets sætninger. Lad
være med at bede barnet om at holde pause eller starte forfra.
- Stil ikke for mange spørgsmål, der kræver hurtige svar. Fortæl
evt. lidt om din egen verden for at opmuntre barnet til selv at
begynde at fortælle om sin.
- Vis interesse for det, barnet fortæller i stedet for at
fokusere på talefejlen.
- Tal med barnet om problemet. Vis, at du accepterer og holder af
barnet, som den person, det er.
Professionel hjælp
Stammer dit barn hele tiden, giver det problemer for
barnet i hverdagen, er barnet ked af det og påvirket af sin
stammen? Eller stammer barnet bare en gang imellem, måske når det
bliver ivrigt eller træt? Følg din egen fornemmelse og søg
rådgivning, hvis du er bekymret. Tal evt. først med barnets
dagplejemor eller pædagogerne i daginstitutionen. Du kan også
kontakte kommunens pædagogisk/psykologiske rådgivning direkte. De
har bl.a. talepædagoger tilknyttet og ved nøjagtigt, hvad der kan
eller skal gøres.