Opret Baby's egen
hjemmeside
3 mdr. gratis - klik her
 
 
 
Hvorfor Babyforum?
  -->Gør BabyXplore til din startside   -->Føj BabyXplore til dine foretrukne
 
 
 

Graviditet
Gravid
Gravid uge for uge
Fosterets udvikling måned for måned
Graviditetens faser
Terminsberegner
Graviditet og sundhed
Ventetøj
Stamceller
Slimprop

Graviditetsgener
Bækkensmerter
Blærebetændelse under graviditet
Graviditetskløe
Kvalme under graviditet
Brystspændinger
Udflåd
Svamp og graviditet
Halsbrand
Forstoppelse
Åreknuder
Gravid og ødemer
Lægkramper
Rygsmerter
Ligamentsmerter

Komplikationer
Bækkenløsning
Blødning under graviditet
For lidt fostervand
For meget fostervand
Svangerskabsforgiftning
Graviditet og diabetes
Moderkageløsning
Røde hunde
Lussingesyge
Toxoplasmose
Svineinfluenza

Undersøgelser
Lægebesøg
Jordemoderbesøg
Vandrejournal
Fosterdiagnostik
Nakkefoldsscanning
Moderkageprøve
Fostervandsprøve
Ultralydsscanning
Blodprøve fra navlestrengen

Hvad skal barnet hedde
Barnets navn
Drengenavne
Pigenavne

 

Graviditet og sundhed

Det er naturligvis vigtigt, at man lever sundt, når man venter barn, så hvis man ikke havde sunde vaner før man blev gravid, er tiden inde til at få det nu.

Man skal undgå at ryge, også efter man har født, da de skadelige stoffer fra cigaretterne kan overføres til barnet gennem modermælken. Man skal derfor undlade at ryge, lige inden man skal amme.

Sundhedstyrelsen anbefaler, at gravide undgår at drikke alkohol.

Det anbefales, at man følger de almindelige kostråd:
- Spis frugt og grønt hver dag
- Spis kartofler, ris eller pasta hver dag
- Spis fisk et par gange om ugen
- Spar på sukkeret
- Spar på fedtet
- Sluk tørsten i vand
- Sørg for at kosten er varieret
- Vær fysisk aktiv
- Spis ikke for to. En vægtstigning på 10 - 15 kg under hele graviditeten er passende.

Det er godt at spise fisk et par gange om ugen, da fisk er en god kilde til D-vitamin, selen, jod og de sunde fedtstoffer. Dog skal man passe på med ikke at spise mere end 100 gram rovfisk (tunbøffer, sværdfisk) om ugen, da de indeholder en del kviksølv. Østersølaks indeholder desværre en del dioxin, så det anbefales, at man ikke spiser mere en 125 gram af denne laks om måneden.

Undgå at spise lever og levertran, da begge indeholder store mængder af A-vitamin, som kan skade fosteret. Man må gerne spise leverpostej og paté. Undgå også upasteuriseret mælk og oste fremstillet af upasteuriseret mælk.

Drik højst tre kopper kaffe om dagen og begræns indtaget af cola.

Man skal huske at tage et dagligt tilskud på 400 mikrogram folsyre, helst allerede inden man er blevet gravid. Tilskuddet, der skal tages frem til man er tre måneder henne i graviditeten, forebygger visse former for misdannelser i hjerne og rygmarv.

Sundhedsstyrelsen anbefaler også, at man tager et dagligt tilskud af ferrojern fra 10. graviditetsuge. Man skal tage 40 - 50 mg, der skal indtages separat og mellem måltiderne.

Alle gravide anbefales desuden at tage et dagligt tilskud på 10 mikrogram D-vitamin, og hvis ikke man spiser mejeriprodukter, skal man også tage et tilskud på 500 mg kalk om dagen.

Det er godt at dyrke motion, også mens man er gravid. De eneste former for motion, der frarådes, er træning med høj intensitet, hvor kredsløbet presses for meget, holdsport, hvor man kan risikere, at nogen støder hårdt ind i én, samt ridning og skiløb. Der er en række fordele ved at have dyrket motion, når man når frem til fødslen: Kvinder, der har været fysisk aktive, har færre komplikationer under fødslen og føder nemmere, end kvinder, der ikke har dyrket motion.

 
   
INDKØBSGUIDE


Andre nyttige links
---------------------------------------

TILFØJ DIT LINK
BLIV ANNONCØR

Om BabyXplore
 
Copyright © mediaXplore 2017 - babyXplore.dk - Bliv annoncør
media X plore - A. P. Møllers Allé 39 A - 2791 Dragør - Telefon 33 93 16 80