Opret Baby's egen
hjemmeside
3 mdr. gratis - klik her
 
 
 
Hvorfor Babyforum?
  -->Gør BabyXplore til din startside   -->Føj BabyXplore til dine foretrukne
 
 
 

Genfind dig selv
Din krop efter fødslen
Følelser
Fødselsdepression
En ny hverdag
Genoptagelse af sexlivet

Sundhed
Kontrol hos lægen
Besøg af sundhedsplejerske
Kost og amning
Få din normalvægt igen
I form efter fødslen

Aktiviteter efter fødslen
Tid til dig selv
Efterfødselskursus
Mødregrupper

Barselsorlov og arbejde
Barselsorlov
Børnepenge
Tilbage til arbejdet
Amning og arbeje

 

Få din normalvægt igen

Selv om du i forbindelse med fødslen taber adskillige kilo, så snart dit barn er født, og når moderkagen er kommet ud, vil du have et stykke vej og måske endda lang vej for at nå din normalvægt. Mange kvinder vil have behov for deres graviditetstøj et stykke tid efter fødslen, indtil livmoderen har trukket sig sammen.

Amning
Hvis du vælger at amme dit barn, har du en stor fordel i forhold til at få din normalvægt hurtigt igen, da amningen bevirker, at du forbrænder næsten 1000 kalorier mere pr. dag! Til gengæld er det ikke tilrådeligt at gå på slankekur, mens du ammer. Spis i stedet for den mængde mad du plejer men sundt og varieret - så vil du helt automatisk komme af med de overflødige kilo. De fedtdepoter, du har nedlagt i graviditeten bliver forbrugt først under amningen, så du derved får din normalvægt igen. Vær opmærksom på, at et for hurtigt vægttab i forbindelse med amningen ikke er tilrådeligt, da det påvirker mælkeproduktionen og mælkekvaliteten negativt. Et vægttab på 1-2 kilo pr. måned er derimod helt fint, mens du ammer.

Mor til flaskebarn
Hvis du ikke ammer, er der ikke noget i vejen for, at du går på diæt. Det er vigtigt, at du spiser meget fedtfattigt, og at du får mange grøntsager dagligt. Frugt er også i orden, så længe mængden ikke er for stor. Da frugt indeholder meget frugtsukker, kan det tage længere tid at tabe dig, hvis du spiser meget frugt. Det er dog langt bedre at spise frugt som mellemmåltid i forhold til slik og andre søde sager.

Motion
Selv om din nye rolle som mor bevirker, at det kan være svært at gøre andet end at passe din lille nye baby, er det godt at komme i gang med at motionere. I starten kan du gå ture med barnevognen, men så snart blødningen efter fødslen er ophørt, og din læge ved 8-ugers tjekket har konstateret, at alt er normalt, kan du begynde at motionere. Prøv om du kan få dit barn passet i løbet af dagen, så du selv kan komme afsted til noget motion. Kan det ikke lade sig gøre, kan du evt. anskaffe dig en babyjogger, så du kan løbe samtidig med, at du har dit barn med i vognen.

Mange steder tilbydes der også hold, hvor både mor og baby er af sted. På den måde får du mulighed for at kombinere motion med socialt samvær, hvilket kan være gavnligt, hvis du er meget alene med din baby.

Læs mere her om motion i artiklen I form efter fødslen

 
   
INDKØBSGUIDE


Andre nyttige links
---------------------------------------

TILFØJ DIT LINK
BLIV ANNONCØR

Om BabyXplore
 
Copyright © mediaXplore 2017 - babyXplore.dk - Bliv annoncør
media X plore - A. P. Møllers Allé 39 A - 2791 Dragør - Telefon 33 93 16 80