Opret Baby's egen
hjemmeside
3 mdr. gratis - klik her
 
 
 
Hvorfor Babyforum?
  -->Gør BabyXplore til din startside   -->Føj BabyXplore til dine foretrukne
 
 
 

Genfind dig selv
Din krop efter fødslen
Følelser
Fødselsdepression
En ny hverdag
Genoptagelse af sexlivet

Sundhed
Kontrol hos lægen
Besøg af sundhedsplejerske
Kost og amning
Få din normalvægt igen
I form efter fødslen

Aktiviteter efter fødslen
Tid til dig selv
Efterfødselskursus
Mødregrupper

Barselsorlov og arbejde
Barselsorlov
Børnepenge
Tilbage til arbejdet
Amning og arbeje

 

I form efter fødslen

Du vil sikkert se frem til at kunne bruge hele din garderobe igen efter fødslen og slippe for graviditetstøjet. Men desværre tager det tid at tabe de kilo, du har taget på i graviditeten, og det tager ikke mindst tid, før du ligner dig selv igen.

Amning
Amning er ud over at være den bedste føde for din baby også rigtig godt for dig. Du skal bruge ekstra kalorier, når du ammer, og undersøgelser har påvist, at der allerede under graviditeten dannes ekstra fedtdepoter, der forbruges først ved amningen. Amningen hjælper dig således til at få fjernet fedtdepoterne.

Bækkenbundsøvelser/knibeøvelser
Selvom du netop har været i gennem en fødsel, er det meget vigtigt, at du allerede få dage efter fødslen begynder at genoptræne din bækkenbund. Du har sikkert hørt om bækkenbundstræning allerede på barselsgangen, hvis du har født på hospital, og det er meget vigtigt, at du kommer i gang hurtigt efter fødslen.

Under graviditeten bliver bækkenbunden belastet af barnet, og under fødslen bliver bækkenbundsmuskler, bindevæv og nerver forlænget. Stærke bækkenbundsmuskler bevirker, at du kan lukke for urinrør, skede og endetarm, så du ikke kommer til at tisse eller prutte ukontrolleret. Ved en svag bækkenbundsmuskulatur kan du senere i livet risikere nedsynkning af underlivsorganerne. Derfor er det så vigtigt, at bækkenbunden genoptrænes!

Hvis du er blevet syet efter fødslen, skal du starte forsigtigt op og lave øvelserne indenfor din smertegrænse. Det tager ca. 3-4 uger før bristningerne er helet.

Sørg for at få lavet bækkenbundsøvelser hver dag. Heldigvis kan øvelserne laves alle vegne. Start med at lave mange middelkraftige knib ad gangen, indtil du kan klare 10-20 knib på hver 10 sekunder. Hold mindst 10 sekunders pause mellem knibene, så du ikke bliver for træt. Vær tålmodig - i starten vil du sikkert hurtigt blive træt, men gradvist kan du øge mængde og varighed af knibene. En anden meget vigtig del af træningen består i, at knibe lige inden og mens du rejser/sætter dig, hoster, nyser, hopper og løfter. Det er også en god idé at lave øvelsen, mens du er fysisk aktiv med f.eks. støvsugning og gulvvask.

Mavemuskler
Det er helt normalt, at du efter fødslen stadig vil være stor på maven. Selv om du har født din baby, tager det tid for livmoderen at trække sig helt sammen, og det tager tid at komme af med alle fedtdepoter. Derudover vil du sikkert opleve, at dit maveskind er blevet mere slapt. Derfor vil det måske trække i dig for at komme i gang med træning af mavemusklerne, men du bør vente med denne træning, indtil du er blevet rigtig god til knibeøvelserne. Hvis du har fået foretaget kejsersnit bør du også vente til såret er helet.

Motion
Det er fint at begynde med let motion allerede kort tid efter fødslen - her menes kortere gåture! Sørg for at gå en lille tur hver dag det kan fint kombineres med barnevognen. Hvis du mærker tyngdefornemmelse eller stor ømhed i mavemuskler eller bækkenbund skyldes det, at du går for lange ture. Gå mindre ture og øg længden langsomt, indtil du kan gå en halv til hel time dagligt i et raskt tempo.

Når fødslen er kommet på afstand, er det en god idé at anskaffe en babyjogger, hvis du kan lide at løbe. Her har du mulighed for at få motion samtidig med, at du kan have dit barn med. Der går dog mindst 3 måneder efter fødslen før du kan løbe. Det samme gælder andre motionsformer, der involverer hop.

Et efterfødselskursus kan være gavnligt, da man her beskæftiger sig med bl.a. genoptræning efter fødslen. Læs mere her om efterfødselskursus

 
   
INDKØBSGUIDE


Andre nyttige links
---------------------------------------

TILFØJ DIT LINK
BLIV ANNONCØR

Om BabyXplore
 
Copyright © mediaXplore 2017 - babyXplore.dk - Bliv annoncør
media X plore - A. P. Møllers Allé 39 A - 2791 Dragør - Telefon 33 93 16 80