Opret Baby's egen
hjemmeside
3 mdr. gratis - klik her
 
 
 
Hvorfor Babyforum?
  -->Gør BabyXplore til din startside   -->Føj BabyXplore til dine foretrukne
 
 
 

Genfind dig selv
Din krop efter fødslen
Følelser
Fødselsdepression
En ny hverdag
Genoptagelse af sexlivet

Sundhed
Kontrol hos lægen
Besøg af sundhedsplejerske
Kost og amning
Få din normalvægt igen
I form efter fødslen

Aktiviteter efter fødslen
Tid til dig selv
Efterfødselskursus
Mødregrupper

Barselsorlov og arbejde
Barselsorlov
Børnepenge
Tilbage til arbejdet
Amning og arbeje

 

Kost og amning

Under fødslen har din krop været på en hård prøve, men også efter fødslen hvor du mister en del blod og måske påbegynder amningen, vil din krop have behov for, at du lever sundt.

Selvom du forbruger ekstra kalorier mens du ammer, er det ikke ensbetydende med, at du skal spise overdrevet meget eller spise for 2. Under graviditeten har du opbygget ekstra fedtdepoter, og disse fedtdepoter vil du tære på, så du taber dig i et fornuftigt tempo, hvis du spiser normalt efter fødslen, og mens du ammer. Spis gerne sundt og varieret, da næringsstofferne går videre til din baby.

Fødevaredirektoratet har følgende kostråd:

  • Spis meget brød og gryn
  • Spis frugt og mange grøntsager dagligt
  • Spis pasta, ris eller kartofler hver dag
  • Spis ofte forskellige slags fisk og fiskepålæg
  • Indtag mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold
  • Spis kød og pålæg med lavt fedtindhold
  • Brug kun lidt smør, margarine og olie og vær sparsom med salt og sukker Ud over ovenstående kostråd anbefaler man ammende kvinder at indtage en multivitamintablet med mineraler dagligt, hvis der er usikkerhed om, om kosten er tilstrækkelig.

Fisk og amning
Fisk er sundt, og fisk indeholder vigtige stoffer som bl.a. omega-3 fedtsyrer, D-vitamin, jod og selen. Spis derfor fisk som hovedmåltid 1-2 gange om ugen. Men undgå for meget af de store rovfisk, da de indeholder større mængder af kviksølv i forhold til andre fisk.

De fisk, du bør undgå i større mængder er:
Tun, rokke, helleflynder, oliefisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, escolar og sandart.

Tun på dåse kan du godt spise, ligesom du også kan spise f.eks. tunsalat. Sørg for at spise både fede og magre fisk.

Påvirker kosten min baby?
Der er mange myter omkring moderens kost og et eventuelt uroligt barn. Det kan ikke udelukkes, at nogle børn reagerer på bestemte fødevarer, der indtages af moderen. Men da det er så forskelligt om børn reagerer, og hvad de reagerer på, er der ikke bestemte fødevarer, der frarådes.

Hvis du flere gange oplever at dit barn er uroligt efter indtagelse af en bestemt fødevare, kan du undgå den pågældende fødevare i 14 dage for at se, om det har en effekt. Hvis barnet igen reagerer ved indtagelse af fødevaren efter de 14 dage, må du helt undgå fødevaren, mens du ammer. Nogle få kvinder oplever, at deres børn får kolik symptomer i forbindelse med indtagelse af komælk. Er dette tilfældet, bør du undgå mælkeprodukter i din kost. Du kan altid søge diætvejledning hos din sundhedsplejerske eller hos din læge.

 
   
INDKØBSGUIDE


Andre nyttige links
---------------------------------------

TILFØJ DIT LINK
BLIV ANNONCØR

Om BabyXplore
 
Copyright © mediaXplore 2017 - babyXplore.dk - Bliv annoncør
media X plore - A. P. Møllers Allé 39 A - 2791 Dragør - Telefon 33 93 16 80